Paintball-pelimuodot ulkoareenalla
Tässä kerrotaan yleisimmistä ulkoareenan paintball-peleissä pelatuista pelimuodosta.
Huviluvalla useimmiten pelatut pelimuodot
Pelimuotojen sääntöjä tai toiminnallisuuksia ei ole tarve tietää etukäteen. Paikan päällä oleva peliohjaaja osaa tarvittaessa päättää sopivat pelimuodot ja kertoo aina pelattavien pelimuotojen säännöt paikan päällä.
1. Lipunryöstö
- Molempien joukkueiden lähtöalueilla on lippu. Tavoitteena on suojata omaa lippua ja ryöstää vastajoukkueen lippu ja toimittaa se omalle lähtöalueelle. Jos lipunkantaja saa osuman tulee hänen jättää lippu osumapaikalle.
2. Keskilippu
- Lippu sijoitetaan pelikentän keskustaan. Tavoitteena on siepata lippu ja toimittaa se vastajoukkueen lähtöalueelle. Jos lipunkantaja saa osuman tulee hänen jättää lippu osumapaikalle.
3. Skumpanryöstö
- Toimii kuin lipunryöstö, mutta palkintona voi olla asiakkaan toimittamana keissi bisseä tai vaikka jää-ämpärissä shampanjaa. Sopii viimeiseksi peliksi.
4. Värväys
- Muodostetaan neljä joukkuetta, jotka lähtevät liikkeelle pelikentän kulmista tavoitteena värvätä omaan joukkueeseen kaikki pelaajat. Värväys tapahtuu värikuulan osumalla eli osuman saanut pelaaja liittyy ampujan joukkueeseen. Osuman jälkeen palaaja siirtyy uuteen joukkueeseen kädet ja merkkain ylhäällä.
5. Kanajahti
- Asetelmana kana vastaan jahtaajat. Kullakin jahtaajalla on käytössään sovittu määrä kuulia riippuen jahtaajien lukumäärästä, kanalla ei rajoituksia. Kana saa sovitun pituisen etumatkan (3-5 min) piiloutuakseen kentälle. Pelataan kunnes kana tai kaikki jahtaajat on eliminoitu.
6. Kaksintaistelu
- Kaksi pelaajaa seisoo viivalla selät vastakkain. Molemmilla on lippaassa yksi värikuula. Merkkaimet eivät ole ladattuja. Tuomari aloittaa hitaan laskun alkaen ykkösestä ja jokaisella laskulla molemmat pelaajat ottavat yhden hitaan askeleen. Tuomari laskee vähintään kymmeneen ja enintään viiteentoista (pelaajien etäisyys 20-30 m), jonka jälkeen hän antaa yllättäen merkin. Tämän jälkeen pelaajat saavat kääntyä, ladata ja ampua. Voittaja on se, joka osuu tai osuu ensiksi. Väistää saa, mutta vain samoilla jalansijoilla (väistämisestä vapaa rangaituslaukaus). Jos pelataan ”Kaksintaistelu Cup”, jatkoon pääsee voittaja, jos kumpikin ampuu ohi, uusitaan kaksintaistelu, kunnes voittaja on selvillä.
7. Tukikohdan valloitus
- Hyökkääjien tavoitteena on viedä lippu valloitettavalle alueelle puolustajien yrittäessä estää sitä. Puolustajien liikkumavara on rajattu puolustettavalle alueelle. Pelataan erä, jonka jälkeen joukkueet vaihtavat osia. Puolustajien sopiva lukumäärä on noin 1/4 koko porukasta.
JÄIKÖ JOKIN ASKARRUTTAMAAN? VASTAAMME MIELELLÄMME!
Suomen Huvilupa Oy
Varaukset ja tiedustelut
+358 40 8211 930
huvilupa@huvilupa.fi
Muut asiat:
+358 50 4404 215
matti@huvilupa.fi
Sisäaktiviteetit: Kariskulmantie 16, Piispanristi
Ulkopeliareena: Raadelmantie 76, Piikkiö